تصفح
دخول
تسجيل
نسيتها؟

الخلايا الجذعية والجهاز العصبي


الخلايا الجذعية والجهاز العصبي

هنا يتم متابعة آخر أخبار الخلايا الجذعية فيما يختص بالجهاز العصبي.

**إنه يدبّر لك فى الغيب أموراً لو علمتها لبكيت فرحاً**
pearls-3's picture
by
بعد التخرج

Brain Tumor Stem Cells Killed By Experimental Anti-Cancer Drug

Article Date: 05 Sep 2007

A drug that shuts down a critical cell-signaling pathway in the most common and aggressive type of adult brain cancer successfully kills cancer stem cells thought to fuel tumor growth and help cancers evade drug and radiation therapy, a Johns Hopkins study shows.

In a series of laboratory and animal experiments, Johns Hopkins scientists blocked the signaling system, known as Hedgehog, with an experimental compound called cyclopamine to explore the blockade's effect on cancer stem cells that populate glioblastoma multiforme. Cyclopamine has long been known to inhibit Hedgehog signaling.

They reported their findings in the journal Stem Cells published online.

"Our study lends evidence to the idea that the lack of effective therapies for glioblastoma may be due to the survival of a rare population of cancer stem cells that appear immune to conventional radiation and chemotherapy," says Charles G. Eberhart, M.D., Ph.D., associate professor of pathology, ophthalmology and oncology, who led the work. "Hedgehog inhibition kills these cancer stem cells and prevents cancer from growing and may thus develop into the first stem cell-directed therapy for glioblastoma."

Eberhart cautioned that while his study appears to prove the principle of Hedgehog blocking, much work remains before cyclopamine or any similar drug can be tested in patients. Scientists must determine whether the drug can be effectively and safely delivered to the whole body or whether it must go into the brain, and what if any adverse impact on normal stem cells the treatment might cause.

"Once you've answered those questions in animals, the next step would be starting phase I clinical trials in humans," Eberhart said.

The new study adds to the growing evidence that only a small percentage of cancer cells -- in this case stem cells -- are capable of unlimited self-renewal and that these cells alone power a tumor's growth.

Eberhart focused on two pathways important to the survival of normal brain stem cells-Hedgehog and Notch-suspecting that brain cancer stem cells cannot live without them.

The Hedgehog gene, first studied in fruit flies, got its name because during embryonic development, the mutated version causes flies to resemble a spiky hedgehog. The pathway plays a major role in controlling normal fetal and postnatal development, and, later in life, helping normal adult stem cells function and proliferate.

The Johns Hopkins scientists first tested 19 human glioblastomas removed during surgery and frozen immediately, and found Hedgehog active in five at the time of tumor removal. They also found Hedgehog activity in four of seven glioblastoma cell lines.

Next, the team used cyclopamine, chemically extracted from corn lilies that grow in the Rocky Mountains, to inhibit Hedgehog in cell lines growing on plastic or as neurospheres, round clusters of stems cells that float in liquid nutrients. This reduced tumor growth in the cell-laden plastic by 40 to 60 percent, and caused the neurospheres to fall apart without any new growth of the cell clusters.

The researchers also pretreated mice with cyclopamine before injecting human glioblastoma cells into their brains, resulting in cancer cells that failed to form tumors in the mice.

Other researchers have shown that radiotherapy fails to kill all cancer stem cells in glioblastomas, apparently because many of these cells can repair the DNA damage inflicted by radiation. The Hopkins team suggests that blocking the Hedgehog pathway with cyclopamine kills these radiation-resistant cancer stem cells.

In previous laboratory experiments, Eberhart used cyclopamine to block Hedgehog using medulloblastoma cells, the most common brain cancer occurring in children.

Along with childhood brain cancers, cyclopamine has shown early promise in treating skin cancer; rhabdomyosarcoma, a muscle tumor; and multiple myeloma, a cancer of the white blood cells in bone marrow.

"What excites me is that we have taken things we learned about Hedgehog signaling in these relatively rare childhood brain tumors and translated them into an even more aggressive adult tumor," Eberhart said.

More than 10,000 Americans die annually from glioblastomas. Radiation is the standard therapy for the disease, and several years ago, the U.S. Food and Drug Administration approved adding the drug temozolomide to radiotherapy because the combination provided a small survival increase.

"This is an incredibly difficult tumor to treat," says first author Eli E. Bar, Ph.D., a postdoctoral fellow. "Survival for glioblastoma has not changed much in 30 years. With the addition of temozolomide, survival got bumped from 12 months to 14 or 15 months."
Johns Hopkins Medical Institutions

Source: www.medicalnewstoday.com

pearls-3's picture
pearls-3
بعد التخرج


Arrow عقار مضاد للسرطان تمكن من القضاء على الخلايا الجذعية لسرطان الدماغ:تاريخ المقالة 5أيلول 2007

استطاع هذا العقار الذي أغلق طريقا "مسلكا" خطيرا لتبادل الإشارات بين الخلايا في أكثر أنواع سرطان الدماغ شيوعا و عدائية,استطاع و بنجاح القضاء على الخلايا الجذعية التي يظن بأنها مسؤولة عن استمرار نمو السرطان و مساعدته كي يتجنب الأدوية و العلاجات الإشعاعية.

دراسة تابعة لمخابر "جون هوبكنز"تظهر:

استطاع علماء و عبر سلسلة من التجارب المخبرية أن يضعوا حاجزا في طريق نظام الاشارات(المعروف ب "هيدج هوغ" )بين الخلايا السرطانية عبر استخدام مركب تجريبي يدعى"سايكلوبامين " ليستكشف أثر الحصار على الخلايا الجذعية السرطانية التي تؤدي إلى تكاثر الأشكال المتعددة لورم الأرومة الدبقية.يعرف ال" سايكلوبامين "منذ زمن بعيد كمثبط و كابح لإشارات ال" هيدج هوغ ".

تم عرض تقرير عن هذه الدراسة في مجلة "ستيم سيلز= الخلايا الجذعية"التي تنشر على الانترنت.

يقول د. "تشارلز .ج.ابرهارت" البروفسور و المساعد في علم الأمراض و طب العيون وعلم الأورام و الذي قاد العمل في هذه الدراسة:"تدعم دراستنا الدليل حول أن عوز العلاجات الفعالة ضد ورم الأرومة الدبقية ربما يكون بسبب نجاة جمهرة (كثافة عددية) فريدة من الخلايا الجذعية السرطانية و التي تبدي ممانعة ضد العلاجات الإشعاعية و الكيميائية التقليدية."و يتابع د."ابرهارت "قائلا:إن كبح ال"الهيدج هوغ "يقضي على هذه الخلايا الجذعية السرطانية و بذلك يمنع السرطان من النمو ,و يمكن لهذا أن يتطور إلى أول علاج خلوي جذعي موجه لمعالجة ورم الأرومة الدبقية.

نبّه د. "ابرهارت" من أنه رغم أن دراسته تظهر لتثبت مبدأ وضع حاجز يمنع ال"هيدج هوغ",فإن هنالك الكثير من العمل قبل بدء اختبار ال" سايكلوبامين "أو أي دواء مشابه على المرضى.بالإضافة إلى ذلك,ينبغي على العلماء تعيين فيما إذا كان بإمكان هذا الدواء أن يتوزع بأمان و فاعلية في جميع أنحاء الجسم,أم أنه يتوجب عليه التوجه إلى الدماغ وحده دون غيره,وما إذا كان لهذا العلاج أي تأثير معاكس على الخلايا الجذعية السليمة.

يقول"ابرهارت":حالما يتم الإجابة عن هذه التساؤلات عند الحيوانات ,فان الخطوة التالية ستكون الشروع باختبارات سريرية على البشر."

تضيف الدراسة الجديدة إلى دليل(برهان) النمو أنه توجد نسبة ضئيلة من الخلايا السرطانية-هي الخلايا الجذعية السرطانية في هذه الحالة-قادرة -و بصورة غير محدودة- على تجديد نفسها,و بالتالي قادرة-وحدها-على تقوية نمو الورم.

ركز"ابرهارت" على طريقين هامين لنجاة الخلايا الجذعية الدماغية السليمة.حيث أن الخلايا الجذعية الورمية لا تستطيع البقاء على قيد الحياة دون ال"هيدج هوغ "وال "النوتش سسبيكتينغ ".

مورثة ال" هيدج هوغ "-و التي درست لأول مرة في ذباب الفاكهة-حصلت على اسمها بسبب أنه و خلال التطور الجنيني… تسبب النسخة الطافرة منها للذباب "هيدج هوغ "مشابه و صعب المراس.تلعب طريق نقل الإشارات دورا أساسيا في التحكم بالتطور الجنيني و ما بعد الولادي الطبيعيان,و لاحقا في الحياة عند المساعدة في عمل و تكاثر خلايا جذعية بالغة سليمة.

فحص علماء ال"جون هوبكنز " 19 مريضا خضعوا لإزالة الورم الأرومي الدبقي (الذي جمد فورا)عبر عمل جراحي,و وجدوا أن ال "هيدج هوغ " فعال في 5 من الحالات في نفس وقت إزالة الورم.كما وجدوا فعالية ال"هيدج هوغ "في 4 من 7 خطوط خلوية تابعة للورم الأرومي الدبقي.

فيما بعد ...استخدم فريق البحث ال" السايكلو بامين"(المستخلص كيميائيا من تويج زهرة السوسن-الزنبق- في ال"روكي ماونتن")في محاولة منهم لتثبيط ال"هيدج هوغ" في خطوط خلوية نامية على البلاستيك أو نطاق –كروي الشكل-عصبي حول عنقود(مجموعة) خلايا جذعية طافية على سائل مغذ. هذه العملية خفضت نسبة نمو الورم في الخلايا الجذعية المحمولة على البلاستيك بنسبة 40-60%,مسببة سقوط النطاق العصبي بعيدا لوحده دون أي نمو جديد ضمن عناقيد الخلايا.
قام الباحثون بعلاج مسبق للفئران بال"سايكلو بامين "قبل حقن خلايا ورمية من الورم الأرومي الدبقي في أدمغتها..مما نتج عنه خلايا سرطانية فشلت بتكوين الورم في الفئران.

كما قام باحثون آخرون بعرض فشل العلاج الاشعاعي في القضاء على جميع الخلايا الجذعية السرطانية,و ذلك لقدرة الكثير من هذه الخلايا على إصلاح أذيات ال DNA الناتجة عن الإشعاع.و لذلك يقترح فريق ال"هوبكنز "أن استعمال ال "سايكلو بامين "لسد طريق ال"هيدج هوغ " كفيلُ بالقضاء على هذه الخلايا الجذعية السرطانية المقاومة للإشعاع.

استخدم "ابرهارت" -في تجارب مخبرية خاصة- ال"سايكلوبامين" ليقف كحاجز في طريق ال"هيدج هوغ "مستخدما خلايا من الورم الأرومي النخاعي (السرطان الدماغي الأكثر شيوعا عند الأطفال).
بالتوازي مع سرطان الدماغ عند الأطفال, فإن ال"سايكلو بامين"يمثل علاجا واعدا لسرطان الجلد, غرن العضل المخطط (سرطان عضلي),الورم النقوي المتعدد (سرطان في الخلايا الدموية البيض في نقي العظم).

يقول "ابرهارت" :ما يثيرني هو أننا تمكنا من تعلم بعض الأمور حول اشارات ال" هيدج هوغ"في هذا الورم الدماغي الطفولي النادر...ثم ترجمنا ما تعلمناه إلى ورم بالغ أكثر عدائية "
تشير الاحصائيات إلى انه أكثر من 10000أمريكي يموتون سنويا بسبب الورم الأرومي الدبقي,و اعتبرت الإشعاعات العلاج المعياري لهذا المرض.ومنذ عدة سنوات...وافقت وكالة الغذاء و الدواء الأمريكية على إضافة العقار"تيموزولومايد"إلى لائحة العلاجات الإشعاعية و ذلك لأن هذه التركيبة قدمت ارتفاعا بسيطا في فرص البقاء على قيد الحياة.

يقول الدكتور البروفسور"ايلي.ي.بار "حول هذا:إن هذا الورم صعب علاجه كثيرا. كما أن نسبة النجاة منه لم تتغير كثيرا خلال ال30 سنة الماضية ..لكن مع أخذ عقار ال" تيموزولومايد "بعين الاعتبار,فإن البقاء على قيد الحياة مدد من 12 شهرا إلى 14-15 شهرا.

مؤسسة "جون هوبكنز" الطبية.

المصدر: : www.medicalnewstoday.com

S.AMH's picture
S.AMH
بعد التخرج
ابق على تواصل مع حكيم!
Google+